Bomtur til Orkelsjøhytta

Jeg har fri denne uken, og tenkte jeg skulle bruke et par dager på Orkelsjøvidda med base i Orkelsjøhytta. Slik ble det dessverre ikke, for da jeg ankom hytta og skrev meg inn i protokollen som nr. 22 i år, var det ingen ved å finne. 4-5 vedkubber var alt jeg fant, og med usle 7 grader utendørs og en gjennomkald hytte, var ikke det nok til engang å få en lunk i hytta. Slukøret måtte jeg derfor konstatere at 14 mils kjøretur var bortkastet. TT ble varslet pr mail da jeg kom hjem. Som besøkende nr. 22 i år har det ikke akkurat vært stor trafikk på hytta, så at det ikke var ved tilgjengelig er elendig service ovenfor medlemmene.

Mobil1

På vei hjem kjørte jeg en tur sørover til Unndalsvatnet (som i sørenden heter Fundin). Nydelig fjellområde både her og ved Orkelsjøhytta, så jeg skal nok tilbake en vakker dag.

Unndalsvatnet.

Unndalsvatnet.

Nede ved Unndalsvatnet stopper veien, så ved noen naust valgte jeg å snu for å kjøre i retning Oppdal igjen. På østsiden av Sissihøa stoppet jeg bilen idet jeg fikk øye på en liten topp. Greit nok at planen om et par dager her oppe gikk i vasken, men jeg skulle jammen meg prøve de nye fjellskoene mine. Så jeg labbet ivei oppover mot toppen i stiløst terreng. Mye reinlav og kratt. Etter omlag 40 minutter sto jeg på en liten topp uten navn og skuet ut på Almannaberget (uten snø) og Sissihøa, Kringsollen og Bratthøa som alle var dekket av både ny og gammel snø. Jeg må innrømme at det er noe stusslig over å se sååå mye nysnø på fjellene midtsommers, men men.. slik er fjellheimen. Vakker, men utilregnelig hva gjelder vær.

Utsikt mot Almannaberget og Sissihøa.

Utsikt mot Almannaberget og Sissihøa.

Tilbake ved bilen hadde jeg brukt 1 time og 20 minutter på turen – i rolig tempo. Akkurat nok til å innse at Crispi Skarven var et bomkjøp. Skikkelig gode kvalitetssko, men hva hjelper det når de ikke passer mine smale føtter?

 

 

Legg gjerne igjen en kommentar!

