Storhøgdgruva

Forrige helg på hytta var preget av svært variert vær.  Værmeldingen lovet det beste været før klokken 12 på lørdag, så allerede klokka ni var jeg på vei oppover i terrenget fra hytta.

På vei oppover. Novola midt i bildet.

På vei oppover. Novola midt i bildet.

Turen hadde ikke annet mål enn å være på tur, så jeg gikk på måfå og lot snøforholdene styre hvor ruta ble lagt. Da jeg kom over tregrensa slo jeg kjapt fra meg den lille tanken jeg hadde hatt om en mulig topptur på Novola. Det lå for mye snø der enda til at jeg turde å risikere kneet mitt.

Så fort jeg hadde fått dette avklart la jeg turen i retning nordvest, ene og alene fordi jeg enda ikke har vært på tur i denne retningen. Det ligger fortsatt en god del snø i terrenget, men det er også helt bart en del steder, så jeg fortsatte å gå etter snøfrie soner og krysset snø kun der det var nødvendig.

Værbitt liten bu ved Storgruvhøgda.

Værbitt liten bu ved Storhøgdgruva.

Etter å ha gått nordvestover en stund fikk jeg øye på en liten topp. Den kan jeg kanskje gå opp på, tenkte jeg, Men nei… det virket som om toppen forflyttet seg lenger og lenger bort jo mer jeg gikk. Til slutt innså jeg at det fikk være grenser for hvor mye jeg skulle tyne kneet mitt i det relativt tunge terrenget jeg gikk i. Akkurat da fikk jeg øye på en liten hytte som så ut til å ligge nære nok til at det var forsvarlig å fortsette litt til. Det viste seg at jeg hadde kommet til Storhøgdgruva. Dette er en av flere gruver i området. Jeg har googlet gruven i ettertid, men det er lite info å finne. Det lille jeg har funnet ut er at gruva ble nedlagt siste gang i 1909 og at avrenningen fra gruva er svært liten.

Ved Storgruvhøgda.

Ved Storhøgdgruva.

Etter å ha sett meg om i området returnerte jeg til hytta via korteste vei. 8 km. på tur i relativt tungt, stiløst terreng i dag. Dette er faktisk det lengste jeg har gått siden kneet havarerte🙂  Hadde oppholdsvær og gløtt av sol på turen. Regnet kom som lovet litt senere på dagen. Ingen mennesker var å se i fjellet denne dagen, men to ryper tok til vingene da jeg kom gående.

Legg gjerne igjen en kommentar!

