Røros. Unn deg et besøk!

Som relativt nybakt hytteeier ikke langt fra Røros, er jeg innom denne lille sjarmerende byen langt oftere enn før. Og Røros er virkelig verdt de hyppige besøkene. Stappfull av gammel kulturhistorie som den er, kombinert med praktfulle bygninger som er godt vedlikeholdt, gjør at det er en fryd å rusle rundt i gater og smug.

Røros Kirke (Bergstadens Zir) ruver over byen.

Røros Kirke (Bergstadens Zir) ruver over byen.

Jeg er ingen stor shopper, men for de som liker det, er Røros et eldorado for brukskunst, malerier og klær som du ikke finner i kjedebutikkene. Små og store caféer finnes det mange av, så her trenger ingen å gå sulten. Er man heldig og har godvær under sitt besøk, er det fantastisk å sitte ute i ett av de små smugene og spise sin lunch der. For et par dager siden var jeg på Røros med mine etterhvert voksne barn. Lunchen ble inntatt i bakgården til Trygstads bakeri. Midt under lunchen kom imidlertid en skikkelig regnbyge. Det er intet som rydder uteplasser så effektivt som når himmelens sluser åpner seg. Heldigvis hadde vi fått det eneste bordet med en diger parasoll, så vi kunne bare sveive opp den og fortsette å nyte vår lunch ute. Vi ble dog ganske ensomme der i bakgården.

Intet rydder utebord mer effektivt enn et regnskyll.

Intet rydder utebord mer effektivt enn et regnskyll.

For to år siden besøkte jeg Røros-muséet Smelthytta som levendegjør byens gruvefortid på en flott måte. Absolutt verdt et besøk, vil jeg si, og det kommer fra en som ikke er spesielt glad i muséer.

Slegghaugene vitner om fortids gruvedrift. Flott å spasere på dem. Da får man nemlig fantastisk utsikt over Røros.

Slegghaugene vitner om fortids gruvedrift. Flott å spasere på dem. Da får man nemlig fantastisk utsikt over Røros.

Rundt Røros ligger det enorme områder med praktfull natur. Her kan man vandre (eller gå på ski om vinteren), sykle eller padle og selvsagt fiske. Området er også rikt på gamle gruver som kan besøkes, men det er vel bare Olavsgruva man kan komme ned i. For mer informasjon om Røros, sjekk ut http://www.roros.no. Byen er virkelig verdt et besøk, både sommer og vinter.

Rørosingene er flinke til å pynte hus og omgivelser med blomster om sommeren. Det er en fryd å se.

Rørosingene er flinke til å pynte hus og omgivelser med blomster om sommeren. Det er en fryd å se.

Røros er forøvrig også kjent for den årlige martnan som går av stabelen i februar. Jeg har ikke besøkt denne da det passer dårlig å ta seg fri midt i årsoppgjøret, men det skal visstnok være en opplevelse. Mange kommer igjen år etter år, så  noe må det være med denne martnan.

Sist, men ikke minst må musikkspelet Elden nevnes. Det spilles noen få dager i året i slutten av juli/begynnelsen av august. Kulissene er slegghaugene og skal jeg tro ryktene (og det gjør jeg), så er det en magisk opplevelse. Da vi vandret rundt på slegghaugene sist torsdag så vi  rekvisitter som lå plassert der, og vi kunne også beskue tribunene som er satt opp for publikum. Neste år MÅ jeg få med meg Elden. Det er jammen på tide.

Musikkspelet Elden spilles for tiden på Røros. Kulissene er slegghaugene. Her noen av rekvisittene.  http://elden-roros.no/

Musikkspelet Elden spilles for tiden på Røros. Kulissene er slegghaugene. Her noen av rekvisittene. http://elden-roros.no/

Tordagens byvandring ble avsluttet med en liten fjellvandring ved hjemkomst til hytta. Dette var første gang barna mine var med på hytta, så de måtte selvsagt få se hvordan turområdene rundt hytta ser ut. Så vått som det var denne dagen, har ikke jeg opplevd området før, men så har det vel kommet regndråper i hopetall fra oven de siste dagene.

Etter byvandringen ble det en liten tur til fjells.  Her ved foten av Novola.

Etter byvandringen ble det en liten tur til fjells. Her ved foten av Novola.

Legg gjerne igjen en kommentar!

