Kjøliskarven (1288 moh) – en rusletopp

En perfekt lunchutsikt!

En perfekt lunchutsikt!

I går gikk en gammel drøm i oppfyllelse. Jeg sto på toppen av Kjøliskarven i nydelig sensommervær og nøt en praktfull utsikt. Spesielt mot Sylmassivet, Skardsfjella og Helagsfjellene er det imponerende utsikt.

Høstens klare luft har ikke kommet enda, så litt disig var det, men det la ikke noen demper på min glede over endelig å ha kommet til toppen med knær som murret bare littegrann.

Jeg starter fra Jensåsvollen i lett overskyet  vær, og går grusveien opp til den nå nedlagte Kjøligruva. Til å være en mandag i midten av august er det overraskende mye folk å møte, men noen direkte køgåing er det ikke. Det blir tidlig klart at jeg har bommet med påkledningen for svetten siler i de slake motbakkene opp mot gruva. Selv om det ligger et lett skylag på himmelen, er det varmt, og den sure vinden som hadde vært på hytta er ikke-eksisterende her. Heldigvis blir det litt mer vind lenger opp, slik at påkledningen blir mer passende.

Ved Nedre Kjølitjønna.

Ved Nedre Kjølitjønna.

Ved Nedre Kjølitjønna (like før gruva) tar jeg en matbit og litt kaffe. Selv om jeg bare har gått 4,5 km. blir det ikke direkte feil å ta en pause. Beina mine er dessuten avhengige av å ikke gå for lenge før de får litt hvile hvis jeg vil unngå muskelverk. Også værmessig er det liten grunn til å stresse for det er  meldt bedre vær utover dagen.  Jeg vil jo gjerne ha sol på toppen. I kikkerten ser jeg 8 reinsdyr i fjellsiden ovenfor gruva.

Mor og barn. Jeg er ikke så begeistret for kjøttet deres, men noen vakre skapninger er de.

Mor og barn. Jeg er ikke så begeistret for kjøttet deres, men noen vakre skapninger er de.

Opp til gruva går jeg i joggesko. Klok av skade vet jeg hvor lite føttene mine liker komninasjonen grusvei og fjellsko, spesielt på hjemtur, så jeg valgte å ha litt ekstra vekt i sekken for økt komfort på turen.  Det er slik luksus man kan unne seg når man er på dagstur og ikke trenger å ha med så mye i sekken.

Etter å ha passert gruva kommer turens bratteste stigning. Ikke at den er så voldsomt bratt, men brattest på turen er den. Her ligger det fortsatt noen store snøfonner, men de er helt greie å gå på. Snur man seg oppe i bakken får man allerede her en praktfull utsikt over fjellområdene mot Sverige og ikke minst Kjølihytta der den ligger ved Øvre Kjølitjønna. Denne hytta har jeg besøkt tre ganger, og det må være den TT-hytta med best utsikt. Bare det gjør at hytta er verdt et besøk!

Utsikt mpt Kjølihytta og Skardsfjella. Skarddøra kalles den store U'en i Skardsfjella.

Utsikt mpt Kjølihytta og Skardsfjella. Skarddøra kalles den store U’en i Skardsfjella.

Ettersom jeg vinner høyde blir det litt slakere og en stor flokk med reinsdyr krysser ikke langt foran meg. Etter å ha passert ombestemmer de seg, og passerer nok en gang foran meg tilbake dit de kom fra. Idet jeg kommer ordentlig opp i fjellmassivet blir det nesten flatt inntil stigningen opp til selve toppen begynner.  Herlig, lettgått fjellterreng, og nå begynner også skylaget å slå sprekker og blå himmel kommer til syne mens sola sender sine varme stråler ned til oss som er på tur denne dagen. Små vann og tjern blinker i blått,  og fjelltoppene ligger som en stor krans rundt dette flate landskapet. Midt i det grå og grønne ligger det også en del hvite snøfonner. Det er rett og slett ubeskrivelig vakkert her oppe!

Kjøliskraven i sikte.

Kjøliskarven  sikte.

Toppvarden på Kjøliskarven er ganske stor, og det henger to postkassser på den. Siden man må klatre opp for å få tak i evt. innhold i postkassene, dropper jeg det. På toppen er jeg alene, så intet toppbilde med meg på, men bilder av varden og utsikten får jeg tatt før jeg begynner å rusle nedover før å se om jeg kan finne meg litt ly i lunchen.

Toppvarden på Kjøliskarven.

Toppvarden på Kjøliskarven.

I området rundt toppen springer det reinsdyr hele tiden. Faktisk går jeg rett på to stykker som bråstopper idet jeg runder varden. De blir stående en stund og se på meg før de forsvinner. I fjellsiden på nabotoppen til Kjøliskarven trodde jeg lenge at det var fjellgrunn som stakk opp fra snøfonna  –  helt til «fjellet» begynner å bevege seg. I kikkerten ser jeg da at det er en gigantisk reinsdyrflokk og slett ingen fjellgrunn. Ikke alltid så lett å vite hva man ser på lang avstand.

Ikke langt fra toppen finner jeg en stor stein som gir støtte til ryggen, litt ly for vinden, og nydelig utsikt mot fjellene i øst. Til tross for sol gir ikke steinen mer ly enn at sommerdunjakka blir tatt på.  Jeg elsker den jakka! Den har reddet utallige pauser fra å bli en forfrossen affære.  Veier nesten ingenting og komprimeres lett i sekken.

Sylmassivet med Nesjøen foran. Minnes med glede den uka jeg hadde i fjor i strålende vær rundt hele massivet (inkludert en tur opp på Storsylen).

Sylmassivet med Nesjøen foran. Minnes med glede den uka jeg hadde i fjor i strålende vær rundt hele massivet (inkludert en tur opp på Storsylen).

Smått om senn blir jeg rastløs og returen ned mot gruva og Jensåsvollen begynner. Jeg følger omtrent samme rute som jeg kom opp. Fortsatt er det deilig sommervær og jeg ser flere reinsdyr som springer rundt på snøfonnene samt to ryper.

Nok en gang tar jeg en pause ved Nedre Kjølitjønna der jeg skifter fra fjellsko til joggesko før de siste kilometerne ned til bilen venter. Kneet murrer noe mer nå, men ikke verre enn at det er en helt grei pris å betale for dagens fantastiske tur. 16 km. i  nydelig fjellterreng er fasiten, når jeg atter står ved bilen. Selv om dagens tur er høyderekord for meg denne sommeren, virker Kjøliskarven som en topp man bare kan rusle opp på. Det stiger jevnt det meste av tiden, men det blir aldri ordentlig bratt. En flott topptur som jeg garantert kommer til å besøke igjen.

Mot Riasten.

Mot Riasten.

One response to “Kjøliskarven (1288 moh) – en rusletopp

  1. Tilbaketråkk: Måloppnåelse på overtid – Storskarven (1265 moh) | Friluftsliv og andre gleder

Legg gjerne igjen en kommentar!

