Snørik vår i marka

Forrige lørdag forlot jeg hytta og vendte tilbake til byen i håp om å finne vår i marka. Råtten snø, vind og regn i fjellet ga ingen grunn til å bli selv om meldingene for søndagen var bedre enn de dagene jeg var der.

Søndag formiddag parkerte jeg på Bekken og hadde tenkt meg til Liaåsen, høyeste punkt i Estenstadmarka. Sola hadde endelig kommet til Trøndelag og vinden hadde løyet noe, så jeg så frem til en fin dag i marka.

IMG_5395

Tømmerholtdammen hvor isen er i ferd med å gå.

Det begynte riktig så fint med bar vei opp til Kvernhusflata. På vei mot Styggdalen møtte jeg på en solid såle av snø, men jeg kom meg opp – med et nødskrik. Så veldig mye lenger opp kom jeg imidlertid ikke. Allerede i første motbakke etter at jeg tok av fra stien inn i Styggdalen lå det så mye hardpakket snø at jeg ikke så meg råd for å ta fatt på den. Jeg hadde slitt med glatte sko på snøen opp bakken mot Styggdalen, og bakkene som ventet meg opp mot Lomtjønna er brattere enn den jeg nettopp hadde kommet opp, så jeg gadd ikke engang prøve. Skulle tatt med piggsko eller brodder i sekken!

IMG_5393

Rett ovenfor dammene, og det er såpass mye snø enda!

Dermed ble det å returnere nedover i marka og jeg gikk mot dammene og deretter på kryss og tvers i så godt som snøfrie områder. Merkelig at det skal være så enorm forskjell innenfor samme område, men slik er det. I de nedre delene i marka så jeg årets første hvitveis – endelig! Intet hvitveisteppe enda, men det varer nok ikke lenge før bakken er dekket av en stort hvitveisteppe. Det er en herlig tid vi er inne i! På denne turen fant jeg også Estenstadmarkas egen «Trolltunge». Jeg visste ikke at den fantes før jeg så et bilde av den for noen måneder siden. Skjønte umiddelbart hvor den måtte befinne seg sånn ca, så når jeg nå befant meg i området var det ikke noe problem å finne «tunga». Jeg gikk IKKE utpå tunga. Den ser kanskje ikke så imponerende ut på bildet, men spissen var smal nok og høyt nok oppe til at høydeskrekken tok meg.

IMG_5411

Estenstadmarkas «Trolltunge».

2 responses to “Snørik vår i marka

  1. Lokal trolltunge var ukjent for meg. Den må sjekkes ut. Snøen i løypene er vel såpass hardpakket at det tar lengre tid før den smelter. Men det må da helpe no da….

    • Ja, det må da begynne å hjelpe nå, selv på hardpakkede skiløyper! Trolltunga anbefales en visitt selv om den blir liten i forhold til originalen🙂

Legg gjerne igjen en kommentar!

