På leting etter snø i vårvarmen

Himmelsprett = langhelg for min del. Jeg har en jobb med stor grad av fleksibilitet i perioden mai-desember, og det er deilig å kunne ta litt fri etter et langt og tøft årsoppgjør.

Etter at vi kjøpte hytte er det ingen tvil om hvor langhelger tilbringes, så allerede onsdag ettermiddag var vi på vei til Holtålen. Værvarslene var gode og vi håpet å kunne få et par siste skiturer for sesongen selv om snøen rundt hytta hadde vært råtten en stund allerede. De som kjente meg for 15 år siden er overrasket over at jeg i det hele tatt går på ski, for i barndommen likte jeg det aldri, og da jeg passerte 30 erklærte jeg at skiene var parkert for evig og alltid. Slik gikk det altså ikke, men at jeg i en alder av snart femti bokstavelig talt leter etter snøen i mai, DET hadde jeg nesten ikke trodd selv heller. Jeg har aldri skjønt de som leter etter snø når det går mot vår, men nå har jeg omsider sett lyset. Vårens varme kombinert med lange, lyse dager er jo perfekt for å gå på ski. Om man finner snø vel og merke. Og snø fant vi. Type ekstremt råtten snø.

1-IMG_1029

Mye snø, men dessverre uten hold i. Overvann på Ystesosen.

På selveste himmelspretten prøvde vi lykken i Tydal, i området mellom Riasten og Øvlingen. Det ligger litt høyere enn hytta vår gjør, men det hjalp lite. Snøen var pill råtten her også, og på Ystesosen var det overvann under det råtne snølaget. Turen ble derfor ikke så lang, men vi prøvde i allefall, og det er alltid deilig å komme opp på fjellet mellom Holtålen og Tydal og se det flotte Sylmassivet og Skardsfjella foran seg. Lunch ble inntatt på en bar kolle med denne herlige utsikten. Til tross for vår og en del sol var det deilig med dunjakke over skijakka, for noen varme i lufta var det ikke denne dagen.

1-IMG_1034

Utsikt mot Sylan.

Fredag kjørte vi til Storwartz for å prøve skiføret det. Dessverre var det (om mulig) enda verre enn i Tydal. Mye snø, men vi datt rett igjennom, så fremdriften var ikke stor. Vi kom oss etterhvert til skisporet hvor det kjøres løype om vinteren, og her var føret litt bedre, men mye snø har forsvunnet bare siste halvannen uke, så det var ikke akkurat gnistrende forhold.

1-IMG_1052-2

På restene av vinterens skiløype ved Storwartz.

Dagens tur ble derfor heller ikke spesielt lang, men vi koste oss ute i finværet og rastet på en barflekk med utsikt i alle retninger før vi gikk til gamle Storwartz gruve og spiste lunchen i solveggen på ett av byggene der. På vei hjem ruslet vi en tur innom Røros som det alltid er hyggelig å besøke.

1-IMG_1066-2

Lunch på Gamle Storwartz Gruve.

Lørdag ventet vi besøk på hytta, så denne dagen ble det ingen forsøk på skitur. Før besøket kom kjørte vi imidlertid en tur inn i Hessdalen som er nabodal til Ålen (og kjent for ufo’er for de som tror på slikt). Vi hadde aldri vært i Hessdalen før så litt sightseeing med tanke på fine utgangspunkter for turer herfra var en helt ok måte å tilbringe en lørdag formiddag på. Denne dagen ble varmen «slått på» i fjellet, og grillmiddag på terrassen sammen med besøket samt en rolig rusletur rundt hyttefeltet var lørdagens aktiviteter etter Hessdalen.

1-IMG_1074-2

Sleggveien må være en av Røros’ mest fotograferte gater.

Latmannsliv er deilig i små porsjoner, men på søndag var det på tide med en litt lengre tur igjen. Vi hadde gitt opp snøen og ville oppsøke våren i stedet. Den fant vi i Mølmannsdalen utenfor Røros. I deilig sol og varme gikk vi innover dalen som er fantastisk flott med nydelig furuskog og flere vann (som enda stort sett var dekket av is).

1-IMG_1105

Nydelig, beroligende furuskog.

Omtrent midt i dalen kommer man til den flotte Mølmannsgården, en gang i tiden en av de største gårdene i Røros med store skogarealer. Gården er fra midt på 1600-tallet og flere bygninger er bevart. Vi gikk en rundtur i dalen hvor gården var den naturlige rasteplassen, men i Mølmannsdalen er det flere muligheter for å finne seg en fin rasteplass, ved et vann f.eks. I dalen finnes også en natur- og kultursti hvor det er utplassert «poster» som forteller om hva man ser. Vi fulgte delvis denne stien og for første gang fikk jeg med egne øyne se restene etter en gammel kullmile hvor det ble laget kull som ble brukt i gruveindustrien.

1-IMG_1095

Mølmannsgården.

På vei innover dalen fulgte vi en sti som gikk på en slags «landtunge» midt i Rismosjøen. Stedvis var den ganske smal, men det var virkelig flott å gå her. Anbefales! Dessverre var dette siste dagen på hytta for denne gang. Vinteren er over og våren er i full gang. Orrhanene har kommet tilbake i hyttefeltet og venter vel på å få gjøre sine hoser grønne for hunnkjønn av samme art. Haren har begynt å få sin grå sommerpels og  det er hyggelig å få se krabaten selv og ikke bare sporene etter den. Enda er ikke trærne grønne her oppe på fjellet, men nedover Gauldalen på vei hjem oppdaget vi at det hadde vært en grønn eksplosjon i de dagene vi hadde vært på hytta. Utrolig hva litt varme gjør med naturen i mai!

1-IMG_1085

Vandring på en landtunge i Rismosjøen.

1-IMG_1087

Rismosjøen – enda for det meste islagt, men det varer nok ikke lenge.

One response to “På leting etter snø i vårvarmen