Årets første til Liaåsen (429 moh)

Våren har ikke vært spesielt varm i Midt-Norge, men enkelte dager har vært deilige. Sist onsdag var en slik dag, og jeg ruslet meg derfor en tur til Estenstadmarkas høyeste punkt; Liaåsen etter  jobb.

Vet ikke helt hva jeg hadde ventet meg, men at det skulle ligge så mye snø i marka som det faktisk gjorde, hadde jeg iallefall ikke ventet. Allerede før jeg nådde Lomtjønnmyrene lå det fortsatt en tykk såle av snø på bakken. Jammen komprimerer de snøen hardt disse løypemaskinene.

IMG_5515

Fortsatt snø i marka.

Dermed ble det en vandring på rester av vinterens skiløype og bare flekker og gjørme innimellom. Det var ikke mye folk ute i marka denne ettermiddagen, så jeg fikk rusle i fred.

På Liaåsen er det like lite utsikt som det har pleid å være, så at man er på markas høyeste punkt er det lite som vitner om.

Returen gikk om Austlia og ned halve Styggdalen og deretter på demningen mellom dammene. Begge dammene er nå isfrie og all snøen som lå rett ovenfor dammene for bare halvannen uke siden er smeltet. Heldigvis. Masse hvitveis å se og bjørka har lysegrønne mudeører. Det er visst vår – til tross for mye snø i de øvre delene av marka og jevnt over lave temperaturer.

IMG_5526

Estenstaddammen – endelig uten is på.

Legg gjerne igjen en kommentar!

