Godværsdager på hytta

Våren har vært temmelig kald, med noen få hederlige unntak. Da smaker det ekstra godt med solrike, varme dager som vi har blitt velsignet med nå i starten av juni.

IMG_1251

Utsikt fra området ovenfor hytta.

Kvitstenshøgda (906 moh)

Etter en helkropp styrkeøkt på 3T kjørte jeg opp opp på hytta fredag formiddag. I byen var det kjempevær, men da jeg kom til hytta var det overskyet. Nuvel.. litt skuffende, men planen om en tur opp på Kvitstenshøgda fra Storwartz så jeg ingen grunn til å endre på. Det var jo oppholdsvær og moderat med vind. Jeg parkerte ved nye Storwartz og gikk grusveien opp til Gamle Storwartz, der jeg tok en kafferast i le for vinden, før jeg fant en sti som førte i den retningen jeg skulle.

IMG_1195

Gamle Storwartz.

Stien var lett å følge og tørr og våt om hverandre. Moderat stigning hele veien til jeg sto på toppen og kunne skue utover fjellene i alle retninger. Til tross for skyene var det god sikt, men vinden var smått ubehagelig her oppe, så det ble bare en rask kaffekopp før jeg begynte på returen med frosne fingre. På hytta ventet kjæresten som hadde kastet seg i bilen etter jobb for å komme raskt opp på fjellet.

IMG_1206

På toppen Kvisteinshøgda med utsikt mot Storskarven midt i bildet.

Rensjøen

Lørdagen startet skyet, men i 12-tiden klarnet det opp, og en riktig så vakker dag åpenbarte seg. Vi kjørte over til andre siden av dalen og parkerte ved Pomphuset på Flya. Derfra fulgte vi en traktorvei innover til Rensjøen.

IMG_1226

På vei mot Rensjøen.

Jeg må si jeg ble smått overrasket da den sørlige delen av vannet fortsatt var islagt og store snøfonner lå langs kanten. Men vakkert var det! Sol fra klar blå himmel med noen hvite godværsskyer på som speilet seg i vannet,  blått vann delvis islagt enda, nyutsprungen bjørk med lysegrønne museører, flott utsikt til fjellene omkring og en deilig sommerlig temperatur. Det er ikke mye som som slår en slik lørdag!

IMG_1229

Rensjøen med utsikt mot Litj- og Storskarven. Denne delen av sjøen var isfri.

Retur til bilen gikk via en rødmerket sti. Flere ganger måtte vi krysse store snøfonner som enda lå i skogen. Merkelig at det enda er såpass med snø i terreng som ligger på under 800 moh. Like før vi kom tilbake til bilen dukket det opp en låst bu i skogen. Om den er i bruk vites ikke.

IMG_1244

Langt inni skogen den grønne…

Novola (960 moh)

Søndag forkynte min kjære at han hadde et sug etter Novola, selveste hyttefjellet. Javel.. da fikk det bli årets første fottur til topps på Novola da. Stien opp til bua viste seg nå å være helt snøfri og vi brukte 25 minutter opp. I solveggen på bua satt det allerede folk, så min tanke om en kaffekopp før vi begynte oppstigningen på fjellet falt i grus.

IMG_1252

Bua ved foten av Novola hvor folk koser seg i solveggen.

Dermed gikk vi med raske skritt videre, og 25 minutter senere sto vi på toppen og skuet utover vårt hytterike. Som nesten alltid på fjelltopper var det en litt lei vind på toppen, så vi gikk litt ned før vi tok kaffepausen ved en enorm stein jeg hadde sett meg ut på vei opp. Her kom vi i le for vinden og kunne sitte i sola og nyte kaffe med utsikt over Ålen og videre mot Sylan. Så deilig det er med sommer og fotturer igjen! Vi har hatt en flott vinter med mange herlige skiturer, men jammen er det godt å snøre på seg fjellskoene igjen også. Flotte Norge som gir oss så mye variasjon gjennom et helt år!!

IMG_1254

Toppen er nådd.

 

 

Legg gjerne igjen en kommentar!

