Opptur på en mandag

Allerede en uke siden jeg var i Hessdalen og tok to topper på samme dag. Nydelig forsommervær og lyst hele døgnet gjør at det ikke er noe stress med å komme seg tidlig avgårde, så det var et stykke utpå dagen før jeg betalte 50 kr. i bompenger og kjørte Hessjøveien nesten til endes. Parkerte øverst i en stikkvei etter å ha kjørt gjennom en åpen bom som ikke så ut til å ha vært i bruk på de siste 30 år. Kun to hytter her oppe, og på den ene var det folk. Jeg ba en stille bønn om at de  ikke dro før jeg kom ned og stengte bommen.

Dagens første turmål var Nyvollhøgda (1044 moh) som inngår i hele tre forskjellige lister, som jeg samler topper etter: Røros PF >100 meter, Holtålen PF > 100 meter og Sør-Trøndelag PF >100 meter.

IMG_1258

Hessjøen sett fra stien et stykke fra toppen av Nyvollhøgda.

Ifølge kartet skulle det være en sti til toppen fra der jeg parkerte, men på ett eller annet vis rota jeg meg bort allerede i starten, så det ble mye gåing i kratt og lyng. Ingen fare for å rote meg bort på en så fin dag og da jeg kom over skoggrensen var det bare å velge det jeg trodde var enkleste vei til topps. Slak oppstigning hele veien, men tungt nok utenfor stien og i varmen som var denne dagen. Et lite stykke fra toppen kom jeg inn på stien og derfra var det bare å «cruise» inn mot toppen.

På toppen er det varde med bok og flott utsikt til tross for et stort topplatå. Jeg tok meg tid til en matpause på toppen før jeg fulgte stien i retning bilen igjen. Jeg  fikk ikke den helt store roen på denne turen fordi jeg var småbekymret over en mulig låst bom. Da ville jeg sitte fint i det!

IMG_1259

Varden på toppen av Nyvollhøgda.

Et stykke ned mot bilen presterte jeg å miste stien, så igjen var det å vase i kjerr og lyng og gå på retningssansen inntil jeg traff på stien igjen. Tilbake ved bilen konstaterte jeg at hyttefolket som hadde vært på hytta da jeg parkerte bilen nå var borte, og jeg kjente et snev av panikk med tanke på bommen. Heldigvis var den åpen, så det er antagelig slik jeg først vurderte; at den ikke har  vært i bruk på veldig mange år.

På vei mot dagens andre topp stoppet jeg hele tre steder ved Hessjøen for å ta bilder og nyte naturen. For en idyll! På en så vakker dag som dette kan man egentlig tilbringe en hel dag på, i og ved Hessjøen i selskap med en god picnickurv og en venn eller flere.

IMG_1270

Idylliske Hessjøen. Hit skal jeg tilbake!

Dagens andre topptur startet på Hessdalskjølen ved Røde Kors-hytta. Målet var Rogne (917 moh). Ifølge ut.no skal det være 300 meter stigning på den første kilometeren, så jeg forberedte meg på en svært svett tur oppover lia i ettermiddagsvarmen.

Nok en gang presterte jeg å miste stien nesten med en gang, og gps’en min hadde ingen sti inntegnet, så da  var det bare å gjøre som før i dag: å gå i den retningen toppen lå. Det ble en blytung vandring i myr og kjerr. Svetten rant og hjertet pumpet som en overarbeidet blåsebelg inntil jeg kom høyt nok opp til å få litt oversikt og resonnerte meg frem til hvor stien mest sannsynlig gikk og la ivei i den retningen.

IMG_1279

Utsikt tilbake til startstedet. Snodig å se dyrka mark på toppen av åskammen. Hvem kunne ha tenkt seg det.

Jeg hadde resonnert rett og kunne endelig gå på en grei sti. Når den verste stigningen også var unnagjort var det bare å kose seg den siste kilometeren opp til toppen i deilig varm ettermiddagssol. Og for en nydelig liten topp Rogne er! Et stykke bortenfor toppen står en mast som kanskje ikke er så sjarmerende, men rett ved toppen ligger et minitjern og utsikten innover Hessdalen og nedover Gauldalen er formidabel. I tillegg ser man selvsagt over mot Kjølifjellet og Storskarven i øst og Forollhogna i vest. Absolutt en topp jeg gjerne besøker flere ganger, forhåpentligvis på sti hele veien opp.

IMG_1280

Varden på toppen av Rogne med masten i bakgrunnen.

På returen fulgte jeg stien ned, iallefall et godt stykke, før jeg mistet den IGJEN. Dette var visst dagen for ikke å finne og miste stien. Ned til bilen kom jeg uansett, sti eller ikke, og jeg var knallfornøyde med en lang dag ute og mange høydemetere opp og ned. Det beste av alt var at knærne funka som bare det! Brukte riktignok staver i de bratteste partiene opp og ned, men det er en liten pris å betale for å kunne på topper igjen (stikk i strid med operasjonslegens spådommer etter kneoperasjonen i februar 2015).

IMG_1283

Utsikt over Ålen og fjellområdene østenfor dalføret.

 

Legg gjerne igjen en kommentar!

