Kvernskardet (1128 moh) – Røros

Jeg fortsetter å samle «listetopper», og forrige tirsdag var det Kvernskardet på Røros-lista som var valget. Utgangspunktet var Skistuggu et stykke utenfor sentrum (som forøvrig har åpent hver tirsdag i sommer fra 12-18, og dette var den første tirsdagen med sommeråpent).

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Skistuggu.

Et skilt viser retningen mot Kverskardet, deretter må man selv velge rett sti. Det er egentlig ikke så vanskelig. Jeg valgte «den brede» sti og trodde en stund jeg hadde gått feil for stien, eller egentlig kjerreveien, gikk ikke i den retningen fjellet lå, men heldigvis – etter en stund gikk kjerreveien over til å bli sti som gjorde en sving slik at retningen ble mer korrekt.

Da var det i grunnen bare å følge stien opp gjennom bjørkeskogen og etterhvert ut i åpent viddelandskap. Idet jeg kom ut av den tetteste skogen så jeg en sti som tok av til venstre og jeg valgte å følge denne fremfor å følge skimerkingen som jeg hadde møtt på og som gikk i myra. Smart valg! Stien tok meg helt til toppen av Kvernskardet. Ett stiskille til var det, men det var ulogisk å skulle gå ned mot Rylia, så jeg fortsatte rett frem mot Kvernskardet som sammen med nabotoppen Gråhøgda tronet fremfor meg. Snudde jeg meg kunne jeg se tilbake mot Røros, og etterhvert kunne jeg også se Mølmannsdalen med Mølmannsgården midt i samt Gråberget (som jeg var på for et par uker siden) ovenfor gården. Inntil jeg kom for nære Kvernskardet var det også utsikt innover mot Femunden selv om jeg ikke kunne se selve innsjøen. Nydelig utsikt i det flotte været.

IMG_5690

Utsikt innover dalen som til slutt ender i nordenden av Femunden.

Det er lettgått sti hele veien til topps på Kvernskardet, og et stykke går stien sammen med den T-merkede stien mellom Røros og Narjordet. På vei opp mot Skardøra skiller stiene lag og «min» sti fortsatte rett mot toppen i behagelig stigning.

På toppen er det en stor varde og flott utsikt over blant annet Korssjøen nedenfor meg. Femunden var ikke å se da det lå noen høye fjell mellom den og meg. Vest for meg raget et enormt fjell med en mast på, men til tross for mange kartstudier har jeg ikke klart å fastslå hvilket fjell det er.

IMG_5688

Stor varde på Kvernskardet. Korssjøen i bakgrunnen.

Jeg tok meg tid til en lang og god matpause på toppen mens jeg nøt godværet inntil jeg ble vár noen mørke skyer som trakk i min retning og jeg kjente et par regndråper som kom med vinden. Da ble sekken pakket og jeg begynte på de 7 kilometrene tilbake til Røros.

Jeg fulgte samme sti som jeg kom opp, men presterte selvfølgelig å bomme i stiskillet mellom Røros og Rylia. Heldigvis hadde jeg ikke gått så langt før jeg kom til en snøfonn som ikke hadde vært der på vei opp. Dermed ble det å karre seg over lyng og kratt til jeg igjen var på rett sti. Det hadde for såvidt ikke vært noen krise om om jeg hadde fult «feil» sti heller da den ender i nærheten av Skistuggu.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Tilbakeblikk på Kvernskardet (til venstre).

Tilbake på Skistuggu hadde skoleelevene som var der da jeg startet turen forduftet, og i stedet var det en journalist fra RørosNytt  der som gjorde er tv-intervju med daglig leder i Røros IL (og i sommer cafébestyrer på hytta) i anledning sommeråpent. Jeg holdt meg godt unna det kameraet!

 

One response to “Kvernskardet (1128 moh) – Røros

  1. Tilbaketråkk: Rambergsfjellet + Ramberget | Friluftsliv og andre gleder

Legg gjerne igjen en kommentar!

