Botnhamran (968 moh) og Grønfjellet (984 moh)

Begynnelsen av juni har velsignet Trøndelag med mye godvær. Så også denne tirsdag den 14. juni. Selv om kroppen virker litt slapp (senvirkning av kajakkurset?) tvinger jeg meg selv ut på tur. En ny listetopp i Holtålen skal sjekkes ut, nemlig Grønfjellet.

Jeg parkerer ved pumphuset innerst i veien i Rendalen og begynner på stien opp mot Rensjøen. Et skilt peker ut dette som starten på veien til Botnhamran. Idet jeg skal begynne å gå oppdager jeg at jeg hadde glemt kartet på hytta. Ja, ja.. jeg får satse på at GPS’n vil veilede meg da. Jeg liker ikke kun å ha gps med meg på tur siden skjermen er så liten. Jeg får ikke nok oversikt over turen, føler jeg, men det er iallefall bedre enn ingenting på tur i ukjent terreng.

IMG_1294

Litjrentjønna. Her vaket det masse!

Jeg rusler sakte opp gjennom bjørkeskogen inntil den dype dalen til venstre for meg ikke er fullt så dyp lenger. Da skrår jeg ut av stien og går ned mot Litjrentjønna og kommer meg over bekken som renner ut fra tjønna. Jeg havner etterhvert i et «gaupland» med små koller både her og der, men kommer meg gjennom dem og er snart på siden av Kårslåtthøgda. På en liten bergnabb tar jeg meg tid til en kaffekopp samtidig som jeg nyter utsikten over Rendalen og over mot Litj- og Storskarven.

IMG_1296

Utsikt mot Rensjøen.

Ferden videre går over myr og lyng, men til tross for dette er det relativt lettgått terreng. Når jeg kommer såpass høyt opp at jeg ser Botnhamran setter jeg kursen rett mot fjellet som enda har en stor snøskavl på seg. En riktig fin liten topp dette selv om den ikke figurerer på noen liste. Ålen IL har en trimpost på toppen her, og senere når jeg står på toppen av Grønfjellet forstår jeg hvorfor de har valgt denne toppen og ikke Grønfjellet som er en listetopp.

IMG_1301

Liten varde på toppen av Botnhamran.

Det blåser litt på toppen, så jeg går et stykke ned og finner en stor stein som gir litt ly. Her blir det matpause med vid utsikt før jeg fortsetter mot Grønfjellet. I luftlinje drøyt halvannen kilometer fra Botnhamran. Noe bløt myr må passeres i starten, men deretter blir det mer lettgått myr frem til toppen. Ingen markant topp, ei heller noen varde på toppen, men en grønn mose/gresshatt har fjelltoppen fått, så da antar jeg at dette er grunnen til at fjellet heter nettopp Grønfjellet. Utsikten er så som så der toppen ligger langt inne i fjellheimen og ikke er høyere enn 984 moh med en primærfaktor på skarve 135 meter, men nå er iallfall toppen krysset av på Holtålenlista. Hvis jeg skal på tur i dette området senere, vil jeg helt sikkert velge å gå på Botnhamran fremfor Grønfjellet.

IMG_1302

Grønfjellet.

Returen legges slik at jeg tar sikte på Rensjøen. Jeg begynner å bli litt lei myr og lyng, og planlegger å gå traktorveien fra Rensjøen ned til bilen. I sør har det i hele dag vært en del skyer og det har også sett ut til at det har gått noen byger der, men jeg har vandret i sol hele dagen. Nå begynner imidlertid skyene å komme faretruende nærme, så det blir kun en rask kaffekopp et stykke nedenfor Grønfjellet før jeg fortsetter ned mot Rensjøen.

IMG_1315

Ved Rensjøen har det kommet mørke skyer over meg. Storskarven heter det høyeste fjellet på bildet.

Jeg kommer meg helt ned til sjøen før skyene dekker himmelen over meg, men noe regn blir det ikke på turen. Nok en kaffekopp ved Rensjøen før jeg tar fatt på det siste stykket ned til bilen. Halvannen mil og 780 høydemetere opp og ned er ikke verst for en kropp som måtte tvinges ut på tur i dag.

IMG_1319

Traktorveien følger elven Storrena et stykke før de skiller lag.

 

One response to “Botnhamran (968 moh) og Grønfjellet (984 moh)

  1. Tilbaketråkk: Rambergsfjellet + Ramberget | Friluftsliv og andre gleder

Legg gjerne igjen en kommentar!

