Torghatten

Torghatten er et velkjent og snodig landemerke på Helgelandskysten. Et fjell med et gedigent hull i er ikke hverdagskost, så det måtte vi selvsagt få med oss på vår ferd mot Bodø. Jeg hadde en drøm om å «gjøre» Torghatten på alle måter. Dvs. gå opp i hullet, gå rundt fjellet og ikke minst stå på toppen av fjellet.

IMG_1413

Utsikt mot øst på vei opp til hullet i Torghatten.

Etter en natt i en altfor myk hotellseng våknet jeg med en rygg som var helt «ødelagt». Alt gjorde vondt, aller mest å sitte ned. Jeg var derfor lettet når vi endelig kunne stige ut av bilen på parkeringsplassen ved foten av Torghatten. Min erfaring er at når ryggen verker er det lite vits i å sette seg ned. Beste medisin er som regel rolig gange i ulendt terreng. Jeg håpet derfor at en tur opp og ned til hullet ville medføre bedring.

IMG_1428

Min kjære og jeg i hullet på Torghatten.

Opp til hullet tar det ca 20 min. på god sti, til dels steinete, men ikke noe som er problematisk. Oppe i hullet får man virkelig se hvilke dimensjoner det er over det. Hullet er 160 meter langt, 35 meter høyt, og 20 meter bredt.

IMG_6015

Snart opp i hullet. Det siste stykket er det laget trappetrinn.

Fra der man kommer opp til hullet går det bratt ned til den andre enden av hullet, så her er det laget en trapp ned for å sikre en trygg nedfart. Det er flott utsikt i begge ender av hullet, men jeg holder kanskje en knapp på utsikten mot vest hvor man ser utover storhavet og et fantastisk øyrike.

IMG_1419

Utsikten mot vest.

Vel nede ved parkeringen igjen var ikke ryggen min blitt det minste bedre, men jeg hadde likevel lyst til å prøve å komme til topps på Torghatten. Stien opp til toppen er merket og starter et stykke «rundt» fjellet fra der parkeringen er. Fjellet er ikke så høyt, bare 258 moh, men det er heller ikke særlig langt opp til toppen, så det går relativt bratt oppover hele veien.

IMG_6021

Krystallklart vann ved Torghatten.

Vi kom omtrent halvveis opp da vi kjente noen regndråper som kom drivende med vinden. Samtidig var ryggen nå så vond at kjæresten begynte å bli redd for at jeg ikke ville komme meg ned for egen maskin, så vi snudde. Det bratteste partiet var igjen ut fra det jeg kunne bedømme, men under normale omstendigheter burde det gått greit. En annen gang!

IMG_6022

Ruten videre opp fra der vi snudde.

Da vi kom ned til utgangspunktet fortsatte vi rundt hele hatten. Den delen av rundturen som gikk langs kysten var utrolig flott. Litt kjedeligere ble det å trave tilbake til bilen på asfalt, men en flott rundtur er det. Synd med toppen, men vi har uansett «gjort» Torghatten på ordentlig vis og ikke bare nøyd oss med hullet.

IMG_1443

Langs kysten på vei rundt Torghatten. Her begynte sola å bryte gjennom skydekket.

 

 

Legg gjerne igjen en kommentar!

