Berghøgda (1246 moh)

Etter en fantastisk flott tur langs Kystriksveien skulle resten av sommerferien tilbringes på hytta. Været i den halvannen uken vi var der, var høyst varierende, men siden vi har delvis overbygd terrasse fikk vi malt alle utemøbler med to strøk på regnværsdager. Må gjøres slikt og! Dessuten fikk vi omsider rota oss til å bli med på en omvisning ned i Olavsgruva. Jeg har vært på omvisning før, men det var så mange år siden at jeg glatt ble med på en runde til siden kjæresten ikke hadde vært nedi gruven.

Noen godværsdager fikk vi også, og de ble benyttet til fjellturer. Den første gikk til Berghøgda, listetopp på Holtålen PF>100 meter.

Stor varde på toppen av Berghøgda.

Vi fulgte ruta som ligger på ut.no med start på Slettælet ved Øyungen i Hessdalen. Inn til Brattbekktjønna er det fin og tydelig sti rundt fjellet Morkavollhøgda. På vei dit passerte vi grensen for Forollhogna nasjonalpark. Etter Brattbekktjønna blir stigningen brattere og samtidig forsvinner stien. Det er dermed betydelig mer tunggått terreng opp til toppen av fjellet. Vi tok en pause ved Bergtjønna etter å ha forsert en del høydemetre fra Brattbekktjønna før vi fortsatte opp til toppen.

På vei opp fra Brattbekktjønna.

På toppen satt det er par karer ved varden som kunne fortelle at de hadde gått opp fra sandtaket litt lenger inn på veien der vi parkerte. De sa det var sti hele veien opp, men den er ikke markert på noe kart. Kjæresten og jeg får sjekke ut den stien ved en senere anledning.

De to karene forsvant nedover etter en stund og overlot sitteplassene ved varden til oss. Det er alltid deilig å sitte i le for vinden, så det passet fint at de var ferdige med pausen sin da vi kom opp. Det er nydelig utsikt fra toppen og mot vest sees selveste Forollhognatoppen som nasjonalparken er oppkalt etter.

Mot toppen. Blir godt med en pause.

Returen gikk samme vei som vi kom opp. Vi kunne selvsagt gått ned den ruta de to karene gikk, men det fristet ikke med 3 km. på grusvei fra sandtaket og bort til bilen, så vi holdt oss til den opprinnelige planen vår.

Villmark så langt øyet kan se.

Tilbake ved bilen kjørte vi videre innover veien for å se oss omkring. Utrolig mange hytter her inne ved Øyungen til tross for at det verken er bilvei på vinteren eller innlagt strøm. Et flott område er det – uten tvil, så om man ikke er «avhengig» av helårsvei, innlagt strøm og vann vil man nok trives her på dørstokken til nasjonalparken.