Elgsjøkneppen (993 moh)

Elgsjøkneppen ligger innerst i Hessdalen ved Elgsjøen, og står på listen over fjelltopper i Holtålen kommune med primærfaktor over 100 meter. Utgangspunktet for turen er for de fleste Elgsjømoen seter. Det er ikke lange turen, men jammen er det tungt nok når man sliter seg oppover i tung myr.

Vi fant ingen sti, så etter å ha kikket på kartet begynte vi å gå nordover mot den store myra som strekker seg helt til Øyungen. Etter kort tid krysset vi bekken som renner ut fra Elgsjøen, før vi fortsatte langs kanten av myra.

Elgsjøkneppen med ku.

Etterhvert begynte vi å skrå oppover gjennom bjørkeskogen. Vi skulle tross alt på topptur og ikke myrvandring. Fortsatt ingen sti å finne, men jo høyere vi kom, jo mere myr. Og den var tunggått i det bratte terrenget. Nede i bjørkeskogen var det relativt fast grunn under føttene, men vi måtte opp, opp!

Til tross for at det ikke var sol denne dagen svettet vi godt oppover mot toppen, og jeg var sjeleglad da vi omsider kunne se toppen. Det er knapt noen varde på toppen, men et flymerke står plantet der oppe, så det er ingen tvil om hvor toppen er.

Toppen med flymerke og boks med toppbok i.

Nydelig utsikt mot Øyungen og innover Forollhogna Nasjonalpark. Elgsjøkneppen ligger helt på grensen til nasjonalparken. På toppen var det altfor mye vind til at det fristet å ta kaffepausen der, så vi gikk nedover i retning Elgsjøen hvor vi fant ly bak en liten skrent. Sola «truet» en stund med å bryte gjennom skydekket, men det ble med trusselen.

Stilige steinformasjoner.

Fra toppen går det en sti i retning setra, så vi valgte å følge den nedover i stedet for å gå samme vei tilbake. Det gikk helt fint. En stund. Så forsvant stien og terrenget ble såpass bratt at vi måtte finne en annen rute ned enn å fortsette rett frem. Det gikk i grunnen helt fint, så nedturen gikk relativt kjapt og greit for seg.

Nede ved setra var kyrne på vei hjem for melking, men ikke alle hadde så lyst til gå inn i fjøset, så litt vennlig overtalelse måtte til fra sønnen på setra for å få dem i hus. På setra er det forøvrig servering av tradisjonell seterkost på søndager i juli og august.

Kyrne på vei hjem for melking.

(Turen ble gått 5. august). Ligger litt på etterskudd her….