Storwartz

Noe av det aller beste med å ha hytte i Ålen er nærheten til Røros. Både selve byen og områdene rundt er perler i mine øyne. Turmulighetene er utallige og du snubler over kulturhistorie nesten hvor enn du beveger deg. Det er slikt jeg liker!

Andre helgen i september var jeg igjen på hytta, fortsatt med en kropp som ikke fungerte noe særlig, så turlivet måtte legges opp etter det. Jeg tok derfor turen opp til Storwartz på lørdag formiddag. Skyet, oppholdsvær og lite vind er fint turvær selv om det alltid er hyggeligere å gå i sol.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Fargerikt på Storwartz.

Jeg parkerte på nye Storwartz og ruslet deretter opp mot gamle Storwartz. Det er historisk grunn her. Fortsatt står det igjen bygninger som vitner om perioden hvor det var gruvedrift her, samt at det selvsagt er gruveåpninger i området. Jeg elsker å rusle rundt oppi her og kjenne historiens sus. I tillegg til historien er det et vakkert turterreng på Storwartz. Lettgått og vakkert. Det kan vel aldri bli feil?

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Høsten har kommet for fullt i fjellet. Her begynner stien å tippe ned mot Aursunden som såvidt kan skimtes i bildet.

Fra gamle Storwartz valgte jeg stien mot Aursunden siden jeg ikke hadde gått den før. Jeg hadde ikke tenkt meg helt ned til Aursunden, så jeg snudde idet stien begynte å tippe ned. Jeg hadde ikke tatt med verken kaffe eller niste på turen, og som så ofte før angret jeg på det. Til tross for skyene var det flott turvær og en kaffekopp med utsikt over Glåmos-daføret hadde ikke vært dumt. Når skal jeg lære?? Det var uansett en velsignet deilig tur hvor jeg ikke møtte en eneste sjel etter at jeg beveget meg bort fra gruveområdet. Nydelige høstfarger preget terrenget og veide opp for en heller grå himmel.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

På vei tilbake mot gamle Storwartz.

Legg gjerne igjen en kommentar!

