Mørkdalstuva (345 moh) på Hitra

Denne helgen har jeg og min kjære droppet hyttelivet til fordel for en helg på Hitra og Frøya. I hytteområdet er det nå verken skiføre eller helt klart for fotturer enda, så vi benyttet godværet til å plukke kommunetoppene på Hitra og Frøya. Det er lenge siden siste kommunetopp, så godt å få krysset av et par til på lista.

Forbi små vann i myrlendt terreng på traktorvei. Det er hva som venter deg om du vil opp på Mørkdalstuva.

Siden siste kommunetopp har Sør- og Nord-Trøndelag slått seg sammen til ett fylke, så den lista jeg opprinnelig samlet finnes strengt tatt ikke lenger. Jeg har imidlertid pr nå ingen ambisjoner om å samle alle kommunetoppene i Nord-Trøndelag også, så jeg fortsetter å samle etter den lista som var for Sør-Trøndelag inntil  i år. Det betyr at jeg etter helgens turer har fullført 70% av toppene. Nå gjenstår Storskrymten i Oppdal, Svarthetta i Rennebu samt alle topper på Fosen med unntak av Dåapma. Aner jeg et lite Fosen-raid i sommer?

KE skuer mot Mørkdalstuva; toppen midt i bildet.

Uansett  – tilbake til Hitra og Frøya. Vi begynte med kommunetoppen på Hitra, Mørkdalstuva fordi det er den lengste turen. Det skulle også vise seg at det var den kjedeligste turen. Utgangspunktet var Kvammen på sørsiden av Hitra. Ved utgangspunktet er det merket med skilt til toppen og kilometer er angitt (8,5 km). Det er plass til noen få biler her, men når en stabel tømmer tar opp minst halvparten av plassene er det ikke mange biler det er plass til. Det var dog ikke noe problem for oss. Ingen biler å se når vi kom, og på hele turen møtte vi kun to personer. Ingen kø-gåing opp til Hitras høyeste punkt altså.

Noen små idyller fantes selv om traktorveien var relativt kjedelig.

Turen begynner på en traktorvei, og denne følges i en times tid. Tror denne potensielt kan bli veldig gjørmete i våte perioder, men på lørdag var den helt grei å gå på. Kunne faktisk brukt joggesko. Litt kjedelig er det å gå på en slik traktorvei, men man sparer krefter når man slipper å gå i myr, for Mørkdalstuva ligger rett vest for et enormt myrområde som kalles Havmyran, og det er dette området stien går gjennom på vei til fjellet.

Oppover mot toppen er det pinner med kilometerangivelse som viser hvor langt man har gått, men vi så aldri noe til 7- og 8- kilometers pinnene. Der man skal ta av fra traktorveien er det godt merket med skilt og stien videre opp i myr og lyng er også godt merket med røde T’er og plastrør. Det er når man tar av fra traktorveien nesten alle høydemeterene må gås. På traktorveien vinner man litt høyde, men ikke mye.  Da vi kom over på sti (dvs myrsti for det meste) kom fjellskoene virkelig til sin rett for myra var søkkvåt.

Ved dette skiltet forlater vi traktorveien og begir oss ut på myrsti.

Jeg hadde en tung dag oppover fjellsiden, muligens pga  et glass eller to for mye hos et vennepar kvelden før, men omsider kunne vi se varden på toppen. Det er en postkasse med bok på toppen. Dvs jeg antar det er en bok i postkassn. Vi kikket aldri etter.

Nydelig utsikt, spesielt mot fjellene på sørsiden av fjorden, men vinden sørget for at det var småkjølig der oppe på toppen. Vi trakk derfor litt ned før vi spiste dagens lunch.

Toppen er rett bakom meg, men det er rett under toppen av skiltet og postkassen befinner seg.

Tilbake var det å gå i fotsporene sine. Lange kilometere tilbake syntes jeg, særlig når både hælbetennelse og en betennelse i et senefeste på siden av låret begynte å murre. Gps’n min viste knappe 16 km. tilbake ved parkeringen, drøyt fire timers effektiv gange.

Natten tilbragte vi på Dolmsundet Hotell ikke langt fra Hopsjøbrygga. Flott rom og god buffetmiddag avrundet en fin dag på Hitra. Neste dag ventet Frøya, en øy jeg aldri tidligere har besøkt, så jammen var det på tide!

Brua over til Dolmøya like ved hotellet.