Svalbard: Platåfjellet

Med innsjekking på hotellet og lunch unnagjort var det tid for vår første tur på Svalbard. Denne skulle gå til Platåfjellet rett utenfor Longyearbyen. Til tross for at fjellet ligger i gangavstand fra hotellet vi bodde på var det ikke aktuelt å gå alene. Med 3.000 isbjørner på øya kan man stort sett kun bevege seg innenfor Longyearbyens grenser uten å ha med våpen, og siden ingen av oss damene har tillatelse til å bære det måtte vi gå med guide.

Platåfjellet sett fra hotellet vi bodde på. Kirken sees til høyre i bildet.

Vi hadde booket turen med Svalbard Wildlife Expeditions og ble hentet på hotellet kl. 17.00 for å bli kjørt til selskapets lager. Der fikk vi utdelt kraftige brodder og staver før en kort kjøretur opp til kirka der vi startet vår vandring opp til Platåfjellet. Guidene våre var to unge menn fra hhv. Frankrike og Sverige.

Gåturen startet fra kirken i Longyearbyen. Underlaget vi gikk på var for det meste hardpakket snø og det var tidvis svært bratt, så pulsen fikk kjørt seg. Første stopp var ved varden hvor det er fantastisk utsikt over Longyearbyen og de omkringliggende fjellene. Kameraer og mobilkameraer fikk kjørt seg her! Som jeg kunne tenkt meg å oppdage mer av det ville landskapet som Svalbard består av!

De fleste av oss vandret videre oppover til platået. Ikke fullt så bratt opp her og bare rundt 15 minutters vandring fra varden. Vel oppe kunne jeg gjerne ha tenkt meg å vandre videre, men det var ikke en del av turen vi hadde kjøpt, så vi måtte returnere til varden der to av damene og en av guidene ventet.

Nede ved varden ble det servert varm drikke og kjeks i solskinnet. Klokka var vel rundt syv-halv åtte på kvelden, men siden det for tiden er midnattssol på Svalbard var det like lyst som midt på dagen. Helt fantastisk for meg som elsker sol og dagslys.

Til tross for det nydelige været måtte vi til slutt nedover igjen, og nå skjønte jeg poenget med de kraftige broddene og stavene! Det var bratt og snøen hardpakket og småglatt. Om jeg bare hadde gått i fjellsko tror jeg det fort kunne blitt en meget glatt tur nedover til kirka igjen.  Men med kraftige brodder og staver kom vi alle helskinnet ned, og som vi pleide å avslutte stiler på skolen med: «Alle var enige om at det hadde vært en fin tur».

Det var bratt nok oppover, men det føles enda brattere nedover.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.