Bringen – listetopp i Holtålen

Turdato: 24.08.2017

Bringen er ett av disse fjellene som jeg ofte har tenkt jeg skulle komme til topps på, men så har det bare blitt med tanken i veldig lang tid. Poenget er at vi kjører forbi avkjørselen til grusveien som går opp mot Bringen hver gang vi kjører til eller fra hytta, så dette er en topp som burde være grei å bestige – særlig siden det går grusvei helt opp. Riktignok kan man ikke kjøre hele veien opp, men likevel… Omsider ble det til at jeg tok en avstikker på vei til hytta en vakker august-ettermiddag.

Grusveien er bratt og smal det første stykket, men så vider deg ut og det blir slakere, selv om veien fortsatt stiger. Jeg kommer til Nålsjøan og vet at om ikke lenge vil jeg møte på en bom, men jeg ser ingen merket parkeringsplass. Dermed møter jeg på bommen og må rygge tilbake til jeg finner en liten lomme på siden av veien det bilen kan stå trygt inntil jeg er tilbake.

Siden det er grusvei hele veien til topps fra denne siden blir skotøyet joggesko. Fjellet kan også bestiges fra Selbusiden, da på sti.

IMG_1881

Myrull – fjellets perle, spør du meg.

Jeg pleier ikke å like å gå på grusvei, men denne turen var så vakker at jeg nesten glemte grusveien. Nydelig fjellterreng  på alle kanter og en augustsol som sto lavere og lavere på himmelen etterhvert som jeg gikk. Noen reinsdyr + en hare krydret opplevelsen.

IMG_1862

Det mangler ikke på bygg og andre installasjoner på toppen.

Når jeg kom høyt nok opp begynte dalføret Tydalen å bli synlig og på toppen ser man også mot Selbu. På toppen er det en masse installasjoner og bygg, så den er ikke voldsomt vakker, men om man glemmer det som er på selve toppen og heller fokuserer på det som er rundt av fjell og daler, så er det en opplevelse å være alene på toppen av  Bringen en deilig augustettermiddag som begynner å gå over i kveld.

IMG_1833

Stor og fin varde på toppen av Bringen.

Veien ned ble den samme som jeg kom opp. En stadig lavere sol gjorde sitt til at lyset og stemningen i fjellet skiftet kontinuerlig. Oppsummeringen av turen er at det er en overraskende vakker tur til tross for grusvei og mye rart på selve toppen. Denne toppen vil jeg bestige fra Selbusiden en vakker dag.

IMG_1817

På vei ned igjen.

Legg gjerne igjen en kommentar!

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..