Svett rundtur i Holtålsfjella

Gradestokken har gradvis krøpet oppover denne uka, og i dag var det hett nok også i fjellet. Heldigvis var det litt vind oppe på små topper og rygger, men nede i daler og skar var det heller dårlig med vind.

Dagens første mål var Vinkelen hvor det var 5 trimpoeng å hente. Opp dit er det kjerrevei og lett stigning i ca halvannen km. så det er billige trimpoeng. Vinkelen er et punkt på taubanen som fraktet malm fra Kjøli Gruver til Reitan stasjon. Pga terrenget måtte man lage en vinkel på taubanen, derav navnet.

Vinkelen.

Neste mål var Børkleppen. En liten knaus på 954 moh. Sett sørfra er det stup, men om man går opp fra øst, vest eller nord er det grei skuring. Småbratt, men likevel enkelt. Fin utsikt fra toppen selv om den ikke er så høy.

Utsikt vestover fra Børkleppen mot bl.a. Børklepptjønna.

Etter en god pause på toppen gikk jeg videre mot Øvre Børklepptjønna. Egentlig en pitteliten omvei på vei til Folldalsgruva, men jeg hadde aldri vært der før, og det er grunn god nok til å legge turen innom. Ved tjønna lå det enda en svær snøfonn som jeg krysset for å komme meg opp på høyden ovenfor tjønna. Det er litt luftigere i høyden på varme dager som i dag og litt mindre insekter enn nede ved vannet.

Nærmer meg Øvre Børklepptjønna.

Dagens lunch ble inntatt her, og den ble enklere enn planlagt siden spekeskinka lå igjen på kjøkkenbordet på hytta. Lunchen besto dermed av to kokte egg, et tynt lite hjemmelaget frøknekkebrød og biter av honningmelon. Helt greit siden jeg uansett ikke er så sulten når det er varmt.

Med lunch og kaffe i magen og retningen videre klar, bega jeg meg avgårde mot Folldalsgruva som jeg heller ikke har besøkt før. Jeg har gått på ski ikke langt unna, men selve gruva har jeg ikke sett før. Det skulle vise seg at det ikke var så mye å se heller. Forekomsten av kis var dårlig, så det ble aldri noen storstilt gruvedrift her. Jeg kunne imidlertid inkassere fem nye trimpoeng.

Folldalsgruva sett fra en liten høyde.

Etter en kort pause bega jeg meg avgårde i retning bilen. Ruta ble lagt om Børklepptjønna, skjønt helt ned til tjønna gadd jeg ikke gå (selv om sørsiden av tjønna kan skilte med en fin sandstrand). Videre gikk jeg på nordsida av Børkleppen og rundet kleppen inntil jeg fant igjen stien som tok meg ned til Vinkelen igjen og videre til bilen.

Børkleppen sett fra stien fra Vinkelen.

Drøyt 13 km opp og ned, hvorav de fleste i stiløst fjellterreng, noen myggstikk og kleggbitt, og masse svette ble dagens fasit. Fin tur i et område hvor man sjeldent møter folk i et uvanlig varmt vær.

Idyll på vei mellom Folldalsgruva og Børklepptjønna.

Legg gjerne igjen en kommentar!

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..