Daily Archives: 11/06/2013

Skogens ro – en dyd av nødvendighet

Etter et slitsomt døgn på jobbsamling var jeg mer enn klar for noen timer i skogen helt alene. Jeg hører til dem som synes det er hyggelig med sosiale samlinger, men samtidig koster det mye energi, så sosiale aktiviteter må kompenseres med den gode ensomheten for at jeg skal ha balanse i sinnet.

Rester av en gammel demning ikke langt fra Svarttjønna.

Rester av en gammel demning ikke langt fra Svarttjønna.

En kjapp lunch ble unnagjort før kart og kompass ble funnet frem og kaffe fylt på termosen. Klokka to la jeg ivei oppover bakkene fra Bekken. Postene jeg planla å finne i dag ligger i området rundt Lomtjønna. Som ventet var det knapt mennesker å treffe på i skogen; akkurat slik jeg ønsket. Jeg begynte med å lete etter den posten jeg ikke fant sist jeg var på turorientering, og etter en knapp time kunne jeg endelig notere koden på denne posten. Resten av postene var atskillig greiere å finne og jeg endte opp med å notere koden for totalt åtte poster denne ettermiddagen. Som seg hør og bør på skogtur hadde jeg et par kaffepauser innimellom orienteringen. Det er så utrolig deilig å sitte helt for seg selv og ikke høre andre lyder enn naturens egne. Myrullen blomstrer vakkert på myrene nå, og mange sommerblomster lyser vakkert opp mellom alt det grønne ellers i naturen. Det er balsam for sjelen å sitte og se utover myrlandskap mens man tenker på alt og ingenting.

Sellesmyra.

Sellesmyra.

Det ble fire deilige timer i skogen i dag. Da begynte gnagsåret jeg pådro meg i helgen å gjøre seriøst vondt, så jeg fant at det var på tide å slutte mens leken var god.